Nie mów im, jak to zrobić. Pokaż im, jak to zrobić i nie mów ani słowa. Jeśli im powiesz, będą patrzeć, jak poruszają się twoje usta. Jeśli im pokażesz, będą chcieli to zrobić sami.
dr Maria Montessori
Metoda Marii Montessori opracowana przez tą genialną kobietę ponad 100 lat temu, opartą o obserwację rozwoju dziecka, wnikliwą analizę i medyczną wiedzę, zostały potwierdzone przez najnowsze badania neuronauki dotyczące procesu nauki i sposobów działania mózgu.
Nasze sale lekcyjne wyposażone są w setki pomocy naukowych umożliwiających samodzielną pracę i wielokrotne powtórzenie materiału. Przedszkolny materiał rozwojowy w szerokim zakresie został przygotowany przez Marię Montessori. Jednak na potrzeby konkretnych Dzieci i grupy, materiał dodatkowy jest tworzony i rozwijany przez każdego nauczyciela. Podczas pracy własnej dzieci obcują z pomocami podzielonymi na poszczególne kategorie.
To bogate, atrakcyjne, prawdziwe pomoce, które pomagają Dziecku praktykować ćwiczenia życia codziennego. Kształcą precyzyjne ruchy rąk, a dzięki koordynacji oko-ręka także przygotowują do pisania i czytania, uczą estetyki, zachowania porządku i posługiwania się narzędziami codziennego użytku.
Pomoce sensoryczne pozwalają Dziecku doświadczać świata poprzez zmysły, a właściwie wyostrzać to doświadczenie przez świadome pobudzanie zmysłów. Umiejętność pracy zgodnie z sekwencją, wzmacnia rozwój intelektualny Dziecka, pozwala przechodzić od konkretu do abstraktu i formułować samemu treści.
Pomoce sensoryczne pozwalają Dziecku doświadczać świata poprzez zmysły, a właściwie wyostrzać to doświadczenie przez świadome pobudzanie zmysłów. Umiejętność pracy zgodnie z sekwencją, wzmacnia rozwój intelektualny Dziecka, pozwala przechodzić od konkretu do abstraktu i formułować samemu treści.
To co zrobi ręka, zapamięta mózg – dlatego bierzemy do ręki jedności, dziesiątki, setki i tysiące i nieskończenie liczymy dając Dzieciom solidne fundamenty systemu dziesiątkowego w pełnym zrozumieniu i z zachowaniem zasady konkretu. Czy wielki bank, czy kostka dwumianowa, żetony, wrzeciona, tablice – matematyka jest wszędzie podana w cudownie prosty i logiczny sposób.
Dzięki odpowiednio przygotowanej strukturze otoczenia, umiejętność zarówno pisania jak i czytania prostych słów kształtowana jest bardzo naturalnie. Wykorzystując tzw. „fazę wrażliwą na język”, Dziecko chętnie podejmuje naukę kreślenia liter, czytania prostych słów i zdań, przechodząc do coraz trudniejszych.
Dzięki odpowiednio przygotowanej strukturze otoczenia, umiejętność zarówno pisania jak i czytania prostych słów kształtowana jest bardzo naturalnie. Wykorzystując tzw. „fazę wrażliwą na język”, Dziecko chętnie podejmuje naukę kreślenia liter, czytania prostych słów i zdań, przechodząc do coraz trudniejszych.
Ten dział to nieskończona ilość ekspresyjnych prezentacji, dotyczących życia ludzi w różnych czasach i zakątkach świata. Prowadzi nie tylko do zaspokajania naturalnej ciekawości, ale też pobudza do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Sprawia, że dziecko lepiej rozumie pojęcie czasu, uwrażliwia na różnice kulturowe, przybliża egzotyczne zwyczaje i tradycje.
Samodzielne wyhodowanie pierwszego warzywa wymaga wiedzy i otoczenia rośliny troską. Prace w przedszkolnym ogródku i opieka nad roślinami w sali kształtują w Dziecku troskę o otoczenie i świat. Dzieci nie tylko rozbudowują swoje słownictwo o fachowe pojęcia, ale też poznają gatunki roślin żyjących wokół nich i w poszczególnych biomach na całym świecie. Dzieci interesują się zwierzętami – zarówno tymi domowymi, jak i dzikimi. Potrafią zapamiętać bardzo długie listy nazw dinozaurów i bezbłędnie je rozpoznawać. Tą naturalną ciekawość świata montessoriańscy nauczyciele rozwijają, prezentując pomoce związane z biomami i ich mieszkańcami
Samodzielne wyhodowanie pierwszego warzywa wymaga wiedzy i otoczenia rośliny troską. Prace w przedszkolnym ogródku i opieka nad roślinami w sali kształtują w Dziecku troskę o otoczenie i świat. Dzieci nie tylko rozbudowują swoje słownictwo o fachowe pojęcia, ale też poznają gatunki roślin żyjących wokół nich i w poszczególnych biomach na całym świecie. Dzieci interesują się zwierzętami – zarówno tymi domowymi, jak i dzikimi. Potrafią zapamiętać bardzo długie listy nazw dinozaurów i bezbłędnie je rozpoznawać. Tą naturalną ciekawość świata montessoriańscy nauczyciele rozwijają, prezentując pomoce związane z biomami i ich mieszkańcami
To krótkie, kilkuminutowe spotkania w kręgu, skupione na podążaniu zmysłami za jednym bodźcem. Tradycyjnie jest to drobny przedmiot – np. dzwonek lub świeczka – przekazywany w kręgu, z rąk do rąk. Zadaniem osób uczestniczących w lekcji ciszy jest ćwiczenie samokontroli – zachowanie milczenia i uważne śledzenie tego, co się dzieje. Sprzyja to wyciszeniu i koncentracji, daje doświadczenie bezcenne w dzisiejszym świecie pełnym różnorakich bodźców. Korzyści płynące z ćwiczenia uważności (mindfullness), znalazły potwierdzenie w badaniach m.in. nad redukcją stresu i zapobieganiu zaburzeń depresyjnych.