Unikanie konfliktów jest zadaniem polityki, budowanie pokoju to edukacja
dr Maria Montessori
Poszanowanie godności Dziecka to prawo, nie przywilej.
Cała kadra placówki stosuje zasady komunikacji Thomasa Gordona
Dzięki temu stwarzamy bezpieczną atmosferę, w której Dziecko ma szansę na harmonijny rozwój, jednak kluczowym elementem jest zgodność zasad stosowanych w domu i w szkole.
Dzieci uczą się tego, co jest słuszne i dobre wówczas, gdy tego doświadczają.
Zapewniając im bliską i pełną szacunku relację z Nauczycielem- przewodnikiem, tworzymy przyjazne warunki do rozwoju. W naszym Przedszkolu, rozmawiając zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi, podążamy za zasadami Nonviolent Communication (NVC).
Jest to koncepcja, w której na równi traktujemy granice swoje, jak i innych. Nazywamy swoje uczucia, pomagamy dzieciom określać ich emocje, by lepiej rozumiały siebie, reakcje swojego ciała i potrafiły rozwiązywać konflikty dialogiem.
Dziecięce konflikty i trudności traktujemy jako drogę do nauki mediacji. Pokazujemy, jak słuchać, by dać drugiej osobie poczucie bycia prawdziwie usłyszanym. Wspieramy dzieci w poszukiwaniu rozwiązań, które nie są kompromisami, tylko realną odpowiedzią na ich potrzeby. Miejscem, w którym się to odbywa, jest stolik pokoju. To przyjazna przestrzeń, gdzie dwoje dzieci spotyka się, by porozmawiać. Mówią tam o swoich przeżyciach, próbują rozumieć punkt widzenia drugiej strony i znaleźć rozwiązanie odpowiednie dla wszystkich. Ta dostosowana do możliwości dzieci metoda rozwiązywania sporów, to jedna z najważniejszych umiejętności, jakie wynosi absolwent przedszkola Montessori. Początkowo w rozmowach uczestniczy nauczyciel, pomagając zachować odpowiednią strukturę dialogu. Z czasem miejsce facylitatora zajmuje starszy kolega lub koleżanka, przygotowując młodsze dzieci do tego, by mogły samodzielnie zmierzyć się ze swoimi konfliktami.